onsdag 22. oktober 2008

Kontaktkontrakten

Eg har begynt på ei bok som heiter: "Kontakt - samspillet mellom deg og hunden din" av Eva Bodfäldt eller "Kontaktkontraktet" som boka heiter på svensk.

Har ikkje kome så langt, men her er eit utdrag frå dei sidene eg grublar litt over akkurat no:
"For å bygge opp kontakt og oppmerksomhet lærer jeg hundene mine at det lønner seg å være lydhør. Når hunden ser på meg, skjer det noe positivt. Jeg belønner hundens eget initiativ til kontakt; det skal være verdifullt for den dersom hunden min kikker på meg eller nærmer seg meg uten at jeg trenger å si noe først. Uansett om jeg går på tur med hunden eller trener konkurranselydighet, er grunnprinsippet for oppmerksomhet alltid det samme - hunden skal henvende seg aktivt til meg for å få leke eller en arbeidsoppgave.
Når du begynner å trene med kontaktkontrakten, spiller det ikke så stor rolle om ikke hunden gjør noe annet enn å se på deg eller nærme seg deg, spontant og uten signal. Belønningen for den kontakten kan og skal varieres. (...)
Grunnlaget for kontaktkontrakten er din egen fantasi og engasjementet ditt. Du må forsterke og belønne ønsket atferd, ellers kommer hunden aldri til å øke antall kontakter. Det viktigste er variasjonen, at du ikke belønner på samme måte, men har forskjellige måter å belønne hunden på. Jeg pleier å gi mine kursdeltakere som oppgave å belønne hunden på ti forskjellige måter uten å ty til godbiter - noe som skaper en viss frustrasjon når de kjenner at fantasien svikter.
(..............)
Det er hunden din som skal søke kontakt med deg og ikke omvendt. Hvis du under treningen må hoppe og sprette for at hunden overhodet skal bli aktiv, kommer den aldri mer enn for korte øyeblikk til å oppfatte rosen din riktig. Derfor må du forsøke å finne ut hva som får hunden til spontant å ville ta kontakt med deg."

Greier du å tenkjer ut ti forskjellige måtar å belønne på, utan å bruke godbitar?
----

Elles så har vi hatt ei travel helg med instruktørkurs. Christin har undervist i klikkartrening, Arne i konkurransetrening og vi har prøvd på begge deler. Ikkje enkelt. Men eg fekk meg ei overrasking. Ekko viste at han hadde forstått all treninga på klossen. Han rygga fint inntil meg då eg skulle starte lineføring (og det utan at eg hadde gitt han signal på at han stod skeivt). Dette gjorde han fleire gonger. Kjempebra!

2 kommentarer:

Merete Andersen Huser sa...

Heia Eva B. - Brakar og jeg har tatt til våre hjerter mange av hennes tanker og ideer. De funka.

Gro sa...

Hmmm..... her må en tydeligvis bruke fantasien litt ja. 10 ulike måter, uten godbiter.......
Lurer på om lek med ulike leker teller som en måte?
Hørtes ut som en spennende bok.

Vi kan jo teste det litt ut i morgen..., he he.