fredag 13. juni 2008

Topp 10 om ekte hundar

Eg les "Kulturkollisjonen mellom hund og menneske" og blei hekta omtrent frå første side. Og når eg blir hekta, kan eg jo ikkje teie stilt. Altså blir det sitat og kommentarar her i bloggen i ein periode framover.

Jean Donaldson, forfattaren av boka, startar med å undre seg over all kunnskapen der fins om hund og måten hunden lærer på, og kor lite av det som blir brukt. Vi bruker teoriar som aldri har vore riktige og som forskarar for lengst har avskrive. Til dømes trua på at hunden gjer det for deg og at du må vise tydeleg leiarskap. Forskning viser at hunden er ein reinspikka egoist, den gjer det som er nyttig/smart for den. Og eg som trudde eg hadde den "engelen" i heimen...

Her er topp 10 om det vi VEIT om ekte hundar (direkte sitat frå boka):
  1. Alt er bare tyggeleker for dem (de mangler forståelse for gjenstander)
  2. Umoralsk (det finnes ikke rett eller galt, bare trygt eller farlig)
  3. Egennyttige (intet ønske om å glede)
  4. Valnøtthjerner (dvs hjerner, små av størrelse og mindre kompliserte i oppbygning, som lærer gjennom operant og klassisk betinging
  5. Rovdyr (søk, jag, bit, riv i stykker og tygg er atferder som er genetisk betinget)
  6. Meget sosiale (knytter seg lett til andre og takler isolasjon dårlig)
  7. Avgrenset sosialiseringsperiode (slåss eller rømmer når de blir utsatt for sosial stimulus i en kategori de ikke har blitt sosialisert overfor)
  8. Opportunistiske åtselsdyr (om det er spisbart og innen rekkevidde må det spises NÅ)
  9. Løser konflikter gjennom ritualisert aggresjon (skriver aldri brev til redaktøren, saksøker aldri)
  10. Har et meget godt utviklet lukteorgan.

Så dyret som ligg på golvet ved føtene mine, planlegg ingen heltedåd. Den bare er eigennyttig - den søv. Og ikkje er den oppteken av om eg er leiar eller ei, heller. Ja, ja, men eg regjerer i alle fall over den gode maten ;-). Noe må eg jo ha.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja maten e din fram te Ekko har fått tak i den :-)

Det e ei god bok. Så god og enkel at alle som omgås hund burde lese den.